مصرف ایبوپروفن در سه ماهه ی اول حاملگی ممکن است تولیدمثل کودک را در آینده تحت تاثیر قرار دهد

مصرف ایبوپروفن در سه ماهه ی اول حاملگی ممکن است تولیدمثل کودک را در آینده تحت تاثیر قرار دهد

پزشکی خانواده

تاریخ انتشار : بازدید : 344

مطالعات جدید نگرانی ها در مورد مصرف ایبوپروفن در سه ماهه ی اول حاملگی را افزایش داده اند. یکی از چالش های سخت کادر درمان، یافتن راهی برای کاهش اثرات ناراحت کننده و گاه دردناک حاملگی می باشد. داروهایی که در نگاه اول بی ضرر به نظر می رسند، ممکن است در حین رشد جنین خطرناک به نظر برسند. هم اکنون، توصیه بر این است که مادران از مصرف ایبوپروفن در سه ماهه ی دوم و سوم حاملگی اجتناب کنند. اما اکنون، خطوط درمان در مورد سه ماهه ی اول حاملگی، که دوره ی حساس شکل گیری سلول هاست، نظری ندارند. محققان تخمین می زنند که 30 درصد زنان حامله در سه ماهه ی اول حاملگی ایبوپروفن مصرف می کنند. آنان دریافتند که قرارگیری در معرض ایبوپروفن در هر یک از سه ماهه حاملگی، سبب تحلیل رفتن تقریبا نیمی از سلول های زایایی که به فولیکول تبدیل می شوند، در بدن جنین، بشود. در این حالت برخی سلول ها دچار مرگ شده و برخی دیگر، با کاهش سرعت رشد و تکثیر مواجه می شوند. از آن جا که نوزادان دختر، در زمان تولد، با همه ی فولیکول هایشان به دنیا می آیند، این مسئله می تواند سبب مشکلاتی همچون نازایی یا یائسگی زودرس شود. البته محققان تاکید کردند که تحقیقات بلند مدت تر و اپیدمیولوژیک برای روشن تر شدن نتیجه ی دقیق مورد نیاز است.

منبع: mdmag

آواتار کاربر
دکتر محسن رنجبر